انجمن خوشنویسان ایران به جای هفته خوشنویسی ماه خوشنویسی برگزار خواهد کرد.

بگزارش روابط عمومی انجمن خوشنویسان شعبه تهران بزرگ به نقل از خبرگزاری موج اخبار ایران و جهان ؛نشست خبری انجمن خوشنویسان ایران به مناسبت  هفته خوشنویسی با حضور غلامحسین امیرخانی رییس انجمن و شورای عالی و ارزشیابی انجمن خوشنویسان، یدالله کابلی عضو شورای ارزشیابی انجمن، علی اشرف صندوق ابادی قائم مقام شورای عالی انجمن خوشنویسان، محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد، عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان، سپهری رییس انجمن تهران، میرحیدر موسوی عضو شورای عالی انجمن و میرحسینی روابط عمومی انجمن، در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست میرحسینی گفت: این سومین سالی است که انجمن خوشنویسان برنامه هایی را به مناسبت هفته خوشنویسی برگزار می‌ کند و برگزاری این نشست هم به منظور تشریح برنامه‌های خوشنویسی است. چندی پیش گردهمایی و نمایشگاه شکسته نویسان را در مجموعه آسمان از زیرمجموعه های فرهنگستان هنر برگزار کردیم و امسال هم مثل سال های گذشته تجمع و جشن بزرگ خوشنویسان روز جمعه ۱۹ مهرماه برگزار می شود. در عین حال که 

ششمین نمایشگاه خوشنویسی دستخط روز گذشته در موزه بانک ملی افتتاح شد.

غلامحسین امیرخانی در ادامه نشست اظهار داشت: امیدوارم که ما به نوعی برنامه ریزی کنیم که با افزایش فعالیت های جشنواره ای و نمایشگاهی انجمن  دیدارهای بیشتری با اهالی رسانه داشته باشیم چرا که گفتگو و اطلاع رسانی دقیق سبب می‌شود نکته‌های سوء تفاهم‌برانگیز برطرف شود.

در بخش دیگری از این مراسم محمدحسین ساکت نماینده وزیر ارشاد نیز در سخنانی گفت: من پیشنهادی دارم که با این فرض مطرح می شود که هر اندازه بتوانیم هنر را در جامعه گسترش دهیم می‌توانیم جرم و تبه کاری را کاهش دهیم. این  تجربه در جوامع دیگر نتیجه داده و اثبات شده است. البته تحقق این مهم باید  از سنین پایین و حتی دوران پیش دبستانی برنامه ریزی شود. در میان انواع هنر، خوشنویسی با کمترین ابزار نیز قابل دسترسی است

وی افزود: من حتی پیش از این پیشنهاد آموزش خوشنویسی در زندانها را داده بود و چه زیباست اگر فرهنگ هنر از ندامتگاه به خانه ها راه پیدا کند.

پس از آن علی اشرف صندوق آبادی نایب رییس انجمن خوشنویسان ایران اظهار داشت: من هم ضمن تایید سخنان آقای ساکت در ترویج هنر خوشنویسی، باید بگویم که در یک نظرسنجی که توسط رادیو فرهنگ صورت گرفت اعلام شد اکثر مردم از بدخطی خود ناراحت هستند و عامل  آن را نظام اموزشی کشور می‌دانستند. ما هم بر همین اساس اعلام آمادگی کردیم که می توانیم جلسات و نشست های کارشناسی و تخصصی برگزار کنیم تا انجمن خوشنویسان ایران بتواند در این زمینه موثر باشد و امیدواریم زیبانویسی به عنوان فرهنگی سنتی احیا شود.

در بخش دیگری از نشست میرحیدر موسوی در توضیح سیاست‌ها و برنامه‌های انجمن خویسان ایران در هفته خوشنویسی در سراسر ایران و شعب خارج کشور از برگزاری ماه خوشنویسی خبرداد ‌و گفت: به دلیل وسعت جریان خوشنویسی در کشور و برنامه‌های زیادی که داریم چنین تصمیم گرفتیم  و بر همین اساس از ۵ مهرماه تا دوم ابان هر روز برنامه داشته و خواهیم داشت که تمرکزمان را هم از تهران خارج کرده ایم.

وی بیان کرد: در واقع آغاز ماه خوشنویسی با برپایی بزرگترین نمایشگاه شکسته‌نویسان معاصر ایران در مجموعه فرهنگی هنری آسمان آغاز شد که آثار از پنجم مهرماه در این مجموعه روی دیوار رفت. ما رشته‌های خوشنویسی را به طور جداگانه مد نظر قرار دادیم و برای هر کدام از آنها همایش و نمایشگاه جدایی در استان‌ها برگزار می کنیم.

در ادامه امیرخانی در پاسخ به پرسشی درباره بودجه این رویداد گفت: اذعان می کنم که با توجه به شرایط اقتصادی موجود، برای رویدادی که توسط تشکیلاتی به صورت خودکفا و با حمایت  وزارت ارشاد برگزار می شود توانایی پرداخت حق مدرسان را به طور شایسته نداریم و شاید به اندازه کرایه ماشین آنها شود. اما در این مورد گزارش مالی ما می‌تواند در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد.

صندوق آبادی هم در ادامه اظهار کرد: برای برگزاری ماه خوشنویسی بخشی از بودجه توسط ستاد مرکزی تقبل شده است و در عین حال سعی کردیم از مجموع ظرفیتی که در استان‌ها داریم و همینطور جذب اسپانسر ما بقی هزینه ها را هم تامین کنیم.

وی به بودجه اختصاص یافته از سوی وزارت ارشاد اشاره ای نکرد اما بودجه  فرهنگ و هنر کشور را نسبت به بودجه‌های دیگر بسیار کم دانست و افزود: برای هر برنامه، رقم بودجه‌ای مجزا تعلق گرفته است و البته ۶۰ میلیون تومان سهم دفتر مرکزی انجمن خوشنویسان ایران است. این در حالی است که حتی مجموع اساتید ما با کمترین توقع و  بر اساس عشق و علاقه‌ سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند.  بنابراین این انتظار را داریم که این بخش باید مورد توجه بیشتر  ادارات ارشاد و هیات دولت قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme