نشست خبری هفته خوشنویسی ایران با حضور اعضای شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، نماینده وزیر ارشاد در انجمن و جمعی از اساتید خوشنویسی در خانه هنرمندان برگزار شد.

بگازرش روابط عمومی انجمن خوشنویسان شعبه تهران بزرگ به نقل از خبرگزاری ایلنا؛محمدحسین ساکت (نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان ایران) با اشاره به آنکه اگر هنر در جامعه ما نهادینه شود خواهیم توانست با جرم و تبهکاری مبارزه کنیم، گفت: هر اندازه بتوانیم هنر را در جامعه بیشتر اشاعه دهیم، در پیشگیری از جرم موفق‌تر خواهیم بود. این کار باید از پیش‌دبستانی و دوره دبستان آغاز و نهادینه شود. به ویژه آنکه هنرهایی که به ابزار خاص نیاز ندارند و هزینه‌بر نیستند مانند خوشنویسی باید بیشتر توجه شود.

او ادامه داد: خوشنویسی یک هنر راحت است و اگر بتوانیم آن را در جامعه گسترش دهیم، جلوی بسیاری از چیزها را خواهیم گرفت. چنانکه درخواست داده بودند هنرمندان خوشنویس به زندان‌ها بروند و درصدد آموزش این هنر به زندانیان برآیند.

ساکت با تاکید بر آنکه نماینده ارشاد حق دارد در شورای عالی انجمن خوشنویسان حضور داشته باشد، گفت: نماینده ارشاد در این شورا حق رأی دارد اما در انجمن ارزشیابی هنری حضور خواهد داشت.

علی اشرف صندوق‌آبادی (نایب رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران) در ادامه این نشست در خصوص تبیین سیاست‌های هفته خوشنویسی گفت: نقش هنر در جامعه واضح است و براساس نظرسنجی که انجام شده بسیاری از مردم از بدخطی خود ناراحت بودند چنانکه ۹۵ درصد مخاطبان عامل بدخطی خود را نظام آموزشی کشور می‌دانستند. در این راستا انجمن خوشنویسان اعلام آمادگی کرده که با وزارت آموزش و پرورش نشست‌های تخصصی در سطح کارشناسی برگزار کند تا بتواند مواردی را در حوزه ابتدایی برای مبنای خط درنظر بگیرند. به گفته او در هفته خوشنویسی در سراسر ایران و شعب انجمن خوشنویسان در خارج از کشور مراسمی برگزار می‌شود.

او در خصوص بودجه‌ای که به هفته خوشنویسی اختصاص یافته است، گفت: سعی ما بر آن است که از مجموعه ظرفیت‌هایی که داریم استفاده کنیم و بودجه بسیار کمی در اختیارمان قرار دارد. در این میان سهم دفتر انجمن خوشنویسان ایران ۶۰ میلیون تومان است و مرکز هنرهای تجسمی نیز تاکنون مبلغی به ما پرداخت نکرده است.

میرسید موسوی (عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران) در ادامه به این مهم اشاره کرد که هفته خوشنویسی از ۵ مهر ماه آغاز شده و تا ۲ آبان ماه ادامه خواهد داشت. از این جهت نگاه و تمرکز بر تهران برداشته شده و شهرستانها نیز هفته خوشنویسی را برگزار می‌کنند. از آنجا که پایه و اساس را بر احترام به پیشکسوتان گذاشته‌ایم برنامه‌هایی نهادین در این هفته برگزار کردیم چنانکه با صعود به قله‌های ناز و کهارد برداشتیم و مراسم بزرگداشتی برای استادحسین و استادحسن میرخانی که بنیانگذاران انجمن خوشنویسان هستند، برگزار کردیم.

به گفته او، در هفته خوشنویسی نشست‌هایی در استانهایی مانند، شیراز، قم، گیلان، کردستان، گلستان، خوزستان و غیره برگزار خواهد شد و از آنجا که مدتی در کشورهایی مانند ترکیه و کشورهای عربی درصدد جریان‌سازی در حوزه خط‌سازی برآمده‌اند، طی هفته خوشنویسی شاهد اجرای زنده خوشنویسان در قزوین خواهیم بود تا به خوشنویسی اهمیت بیشتری داده شود. همچنین نشست‌هایی در موزه خوشنویسی برگزار خواهد شد. این نشست با صحبت‌های غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران ادامه خواهد یافت.

او گفت: شهریه انجمن خوشنویسان را از سال ۵۸ تا ۷۰ ثابت نگه داشتیم. درست است که حقوق ما بسیار ناچیز است و حتی به اندازه کرایه ماشین‌مان هم نمی‌شود اما با حس و علاقه‌ای که به این هنر داریم کار خود را ادامه می‌دهیم.

یدالله کابلی (عضو شورای عالی ارزشیابی هنری) با اشاره به آنکه نگاه‌ها و نظرات موجود در حوزه تجسمی بسیار سلیقه‌ای است، گفت: در بسیاری از جشنواره‌ها از انجمن خوشنویسان به عنوان کوشنده‌ترین انجمن یاد می‌شود. طی چند دهه اخیر کوچکترین ریالی به عنوان دستمزد دریافت نکرده‌ایم. در بحث شورای عالی ارزشیابی به تربیت نسل جوان پرداخته‌ایم تا عالی‌ترین میراثمان را برای آیندگان به یادگار بگذاریم. به گفته او اساتید جوان باید از سوی متولیان مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که طی دو دهه اخیر به دلیل کم‌توجهی‌های انجام شده بسیاری از اساتید خوشنویسی جذب فضای فرهنگی و هنری کشورهای همسایه شده‌اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme