برگزاری مراسم نکوداشت استادعلی راهجیری پیشکسوت خوشنویسی

بگزارش روابط عمومی انجمن خوشنویسان ایران شعبه تهران بزرگ ؛ مراسم نکوداشت استاد علی راهجیری ۱۴ مرداد ماه ۹۸ در موزه خوشنویسی ایران برگزار شد.

  • علی راهجیری مشهور به «زبده‌الکتاب» فرزند سرهنگ ابوطالب راهجیری در سال ۱۳۱۷در محله سبزه میدان رشت دیده به جهان گشود و در مکتب استادان بزرگ خوشنویسی همچون زرین‌خط، محمّد فرزیب، ابوالفضل موسوی کجوری، حسن و حسین میرخانی و علی اکبر کاوه پرورش یافت.
    حاصل چندین دهه فعالیت هنری او نگارش پانزده جلد کتاب به خط خوش نستعلیق و شکسته نستعلیق است.
    مناجات پیر هرات، صد پند لقمان و کتاب ملستان اثر میرزا ابراهیم مدایح نگار برخی از آثار کتابت وی بشمار می‌روند. اطلاعات استاد راهجیری درباره تعلیم نستعلیق و شناخت ابزار خوشنویسی به گونه‌ای است که از او با عنوان دانشنامه خوشنویسی یاد می‌کنند.
    از آثار پژوهشی این خوشنویس نامدار کشور می‌توان از تذکره خوشنویسان معاصر، تاریخ مختصر خط، سیر خوشنویسی در ایران، زندگانی و آثار عمادالکتّاب و تذکره خوشنویسان ایران نام برد.
  • عارف براتی در مراسم نکوداشت استاد «علی راهجیری» که در موزه خوشنویسی ایران برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: یکی از برنامه‌هایی که از زمان تشکیل موزه خوشنویسی ایران مورد ستایش، تقدیر و توجه قرار گرفته برگزاری مراسم‌های بزرگداشت و نکوداشت برای بزرگان هنر خوشنویسی است.
    وی ادامه داد: بزرگداشت‌ها صحنه‌های تبلیغاتی عزت‌گذاری و ارز‌ش‌گذاری بر هنرمندان کشور هستند و امسال این مهم به درستی انجام می‌شود. هنرمندان حق بزرگی در جهت تلطیف جامعه ما دارند.
    براتی تاکید کرد: هنرمندان در واقع باغبانانی هستند که گل‌های معنوی می‌کارند و به طبیعت جامعه زیبایی می‌بخشند. پرورش گل‌های معنوی در درون جامعه، کشور و بین مردم بر عهده هنرمندان است و این اتفاق جای تقدیر دارد و موزه خوشنویسی به خوبی این وظیفه را انجام داده است.
    مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران درباره اینکه چطور می‌توان تجربیات نسل‌های گذشته و اساتید معاصر را به نسل آینده منتقل کرد، تصریح کرد: یکی از کارهای هنرمندان انتقال تجربیات خود به نسل‌های آینده است. مراسم بزرگداشتی که برای استاد «علی راهجیری» انجام شده در واقع بزرگداشت زحمات ایشان است که یکی از این زحمات آموزش و پرورش هنرجویان، و استادانی است که در آینده می‌توانند جلوه‌ای از تجربیات نسل معاصر باشند.
    وی با اشاره به نوشته‌ای از باگوان راجنیش نویسنده بزرگ هندی، گفت: «زوج‌ها دو تکه کمانند که به یکدیگر متصلند و تیری که از این کمان پرتاب می‌شود در افق دورتر فرود می‌آید». در واقع هنرمندان تیرها را شلیک می‌کنند. هنرجویان امروز هنرمندان فردا خواهند شد که به مرور با خلق آثار و پرورش هنرجویان پایه گذاری نسل بعدی هنرمندان را انجام می‌دهند.
    براتی در توصیف استاد راهجیری اظهار کرد: استاد راهجیری انسان والا و پژوهش‌گر برجسته هنر خوشنویسی است.
  • علی اشرف صندوق آبادی با بیان این مطلب و با تاکید بر اینکه باید از مسوولان سازمان زیباسازی شهر تهران و مدیر موزه خوشنویسان به خاطر برگزاری آیین نکوداشت تقدیر کرد، افزود: قطعا یکی از موضوعاتی که برای اشاعه فرهنگ باید به آن توجه کنیم معرفی مولدین فرهنگی است که دهه‌ها برای ارتقای فرهنگ کار کرده و تاثیرگذار بوده‌اند.
    وی ادامه داد: این اقدام هم قدرشناسی مسوولان از متولیان فرهنگی را نشان می‌دهد و هم به هنرمند این احساس را می‌بخشد که آثارش دیده شده است، اینجاست که هنرمند هم نقش خود را در حوزه فرهنگ می‌بیند.
    صندوق آبادی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهمی‌ که باید به آن توجه کنیم این است که جوانان نیاز به معرفی الگوهای برتر دارند، اگر ما درست الگوها را به جامعه معرفی کنیم قطعا گرایش جوان‌ها به سمت هنر و فرهنگ بیشتر شده و راه برای کسانی که می‌خواهند وارد حوزه فرهنگ شود، هموار خواهد شد. به نظرم این کار پسندیده‌ای است و باید انجام شود.
    قائم مقام انجمن خوشنویسان ایران گفت: موضوع مهم دیگر این است که بزرگان فرهنگی‌ وزن فرهنگ ما هستند. با نگاهی به شناخت اروپا از فرهنگ ایران، درمی‌یابیم که آنها ایران را با حافظ، سعدی و مولانا می‌شناسند و این ارزش مهم و تاثیرگذاری در فرهنگ جهانی است.
    وی تاکید کرد: زمانیکه ما بزرگان را قدر بدانیم و آنها را معرفی کنیم می‌توانیم به فرهنگ، تاریخ و تمدن خود احترام بگذاریم.
    صندوق آبادی درباره استفاده از هنر خوشنویسی در شهر، افزود: به شیوه‌های مختلف می‌توان این کار را انجام داد، در حال حاضر هم با شورای شهر تهران در این باره موضوعاتی مطرح شده تا بتوانیم هنر خط و خوشنویسی را به لایه‌های مختلف جامعه ببریم. برگزاری نمایشگاه‌های مختلف، ورکشاپ، بداهه نویسی در مناسبات‌های مختلف در پارک‌ها و سالن‌های معین می‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme